27 juli 1951 de ZWARTE ZEE vertrokken van Vancouver
naar Kiel met de korvetten de K101, K110 en K139.
19 oktober 1951 gearriveerd te Kiel met 2 korvetten.
De derde korvet met de sleepboot SCHELDE.
K101
korvet, Flower klasse,
20-1-1940 besteld bij Yarrows Ltd., Esquimalt, British Columbia,
27-4-1940 kiel gelegd, 28-10-1940 te water gelaten,
26-4-1941 in dienst gesteld als HMCS NANAIMO (K101)
bij Royal Canadian Navy. 28-9-1945 uit dienst gesteld.
194/5 verkocht aan Ballenara Ltd., Panama (Duits).
27-7-1951 vertrokken van Vancouver naar Kiel.
10-10-1951 gearriveerd te Kiel achter de sleepboot ZWARTE ZEE.
8-1952 verkocht aan N.V. Nederlandse Mij. voor de Walvisvaart,
Amsterdam (Vinke & Co.).
1953 verbouwd bij H. de Hoog, Rotterdam tot walvisjager,
3-9-1953 geregistreerd als AM.7 RENÉ W. VINKE,
roepsein PHAA, 713 BRT, 231 NRT, 62,53 (58,28) x 10.06 x --
1 4-vuurs Schotse ketel, v.o. 306 m2 en 1 3-vuurs ketel, v.o. 332 m2.
2.750 IPK, T 4 cyl, John Inglis Co. Ltd., Toronto, 17 kn.
10-1966 opgelegd te Kaapstad.
2-1-1966 verkocht voor sloop aan South African Metal
& Machinery Pty. Ltd., Kaapstad,
17-2-1966 aanvang sloop.
K110
korvet, Flower klasse,
22-1-1940 besteld bij Davie Shipbuilding
and Repairing Co. Ltd., Lauzon, Quebec,
5-10-1940 kiel gelegd,
29-4-1941 te water gelaten,
8-7-1941 in dienst gesteld als HMCS SHEDIAC (K110)
bij Royal Canadian Navy.
1944 voorschip verbouwd te Vancouver,
18-8-1944 verbouwing gereed.
28-8-1945 uit dienst gesteld.
194/5 verkocht aan Ballenara Ltd., Panama (Duits).
27-7-1951 vertrokken van Vancouver naar Kiel
achter de sleepboot ZWARTE ZEE.
10-10-1951 gearriveerd te Kiel.
8-1952 verkocht aan N.V. Nederlandse Mij. voor de Walvisvaart,
Amsterdam (Vinke & Co.).
1954 verbouwd bij H. de Hoog, Rotterdam tot walvisjager,
24-9-1954 geregistreerd als AM.19 JOOSKE W. VINKE. roepsein PFEP,
713 BRT, 239 NRT, 62,55 (58,28) x 10,06 x --
2.750 IPK, T 4 cyl, Dominion Eng. Works Lachine, Montreal, 17 kn.
6-7-1966 verkocht voor sloop naar Duitsland, samen met de
AM.20, AM.21 AM.22 door de sleepboot GELDERLAND naar Santander
gesleept om gesloopt te worden.
K139
korvet, Flower klasse,
24-1-1940 besteld bij Saint John Dry Dock & Shipbuilding Co. Ltd.,
Saint John, New Brunswick,
17-12-1940 kiel gelegd, 11-8-1941 te water gelaten,
24-4-1942 in dienst gesteld als HMCS MONCTON (K139)
bij Royal Canadian Navy.
1944 voorschip verbouwd te Vancouver,
7-7-1944 verbouwing gereed.
12-12-1945 uit dienst gesteld.
194/5 verkocht aan Ballenara Ltd., Panama (Duits).
27-7-1951 vertrokken van Vancouver naar Hamburg
achter de sleepboot ZWARTE ZEE.
10-10-1951 gearriveerd te Kiel.
1952 verkocht aan N.V. Nederlandse Mij. voor de Walvisvaart,
Amsterdam (Vinke & Co.).
1954/5 verbouwd bij H. de Hoog, Rotterdam tot walvisjager,
8-8-1955 geregistreerd als AM.21 WILLEM VINKE, roepsein PHPW,
718 BRT, 239 NRT, 62,18 (58,28) x 10,006 x --
2 x 3-vuurs Schotse ketels, Dominion Bridge Co. 2.750 IPK,
T 4 cyl, Dominion Eng. Works Lachine, Montreal, 16,5 kn.
6-7-1966 verkocht voor sloop naar Duitsland, samen met
de AM.19, AM.20 AM.22 door de sleepboot GELDERLAND naar
Santander gesleept om gesloopt te worden.
ZWARTE ZEE
Eigenaar L. Smit & Co.'s Internationale
Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam
Bouwwerf L. Smit & Zn. N.V., Kinderdijk / 872
Bouwjaar 1933
Grt 793
Nrt 77
Lengte 63,35 meter
Breedte 9,76 meter
Holte 5,90 meter
Vermogen 3100 pk
Snelheid 17,0 knoop
Imonummer 515822
Roepnaam PIZP
Tewater 02-06-1933
Proefvaart 03-10-1933
Indienst 03-10-1933
Foto uit de collectie van Ron Koning - IJmuiden
Info: boek Oostzee
» terug naar KOOPVAARDIJ • Startpagina