Vervlogen tijden NL zeeschepen uit het verleden
Kijk ook op www.koopvaardij.blogspot.nl < klik op tekst
zwarte zee


27 juli 1951 de ZWARTE ZEE vertrokken van Vancouver
naar Kiel met de korvetten de K101, K110 en K139.
19 oktober 1951 gearriveerd te Kiel met 2 korvetten.
De derde korvet met de sleepboot SCHELDE.

K101
korvet, Flower klasse,
20-1-1940 besteld bij Yarrows Ltd., Esquimalt, British Columbia,
27-4-1940 kiel gelegd, 28-10-1940 te water gelaten,
26-4-1941 in dienst gesteld als HMCS NANAIMO (K101)
bij Royal Canadian Navy. 28-9-1945 uit dienst gesteld.
194/5 verkocht aan Ballenara Ltd., Panama (Duits).
27-7-1951 vertrokken van Vancouver naar Kiel.
10-10-1951 gearriveerd te Kiel achter de sleepboot ZWARTE ZEE.
8-1952 verkocht aan N.V. Nederlandse Mij. voor de Walvisvaart,
Amsterdam (Vinke & Co.).
1953 verbouwd bij H. de Hoog, Rotterdam tot walvisjager,
3-9-1953 geregistreerd als AM.7 RENÉ W. VINKE,
roepsein PHAA, 713 BRT, 231 NRT, 62,53 (58,28) x 10.06 x --
1 4-vuurs Schotse ketel, v.o. 306 m2 en 1 3-vuurs ketel, v.o. 332 m2.
2.750 IPK, T 4 cyl, John Inglis Co. Ltd., Toronto, 17 kn.
10-1966 opgelegd te Kaapstad.
2-1-1966 verkocht voor sloop aan South African Metal
& Machinery Pty. Ltd., Kaapstad,
17-2-1966 aanvang sloop.

K110
korvet, Flower klasse,
22-1-1940 besteld bij Davie Shipbuilding
and Repairing Co. Ltd., Lauzon, Quebec,
5-10-1940 kiel gelegd,
29-4-1941 te water gelaten,
8-7-1941 in dienst gesteld als HMCS SHEDIAC (K110)
bij Royal Canadian Navy.
1944 voorschip verbouwd te Vancouver,
18-8-1944 verbouwing gereed.
28-8-1945 uit dienst gesteld.
194/5 verkocht aan Ballenara Ltd., Panama (Duits).
27-7-1951 vertrokken van Vancouver naar Kiel
achter de sleepboot ZWARTE ZEE.
10-10-1951 gearriveerd te Kiel.
8-1952 verkocht aan N.V. Nederlandse Mij. voor de Walvisvaart,
Amsterdam (Vinke & Co.).
1954 verbouwd bij H. de Hoog, Rotterdam tot walvisjager,
24-9-1954 geregistreerd als AM.19 JOOSKE W. VINKE. roepsein PFEP,
713 BRT, 239 NRT, 62,55 (58,28) x 10,06 x --
2.750 IPK, T 4 cyl, Dominion Eng. Works Lachine, Montreal, 17 kn.
6-7-1966 verkocht voor sloop naar Duitsland, samen met de
AM.20, AM.21 AM.22 door de sleepboot GELDERLAND naar Santander
gesleept om gesloopt te worden.

K139
korvet, Flower klasse,
24-1-1940 besteld bij Saint John Dry Dock & Shipbuilding Co. Ltd.,
Saint John, New Brunswick,
17-12-1940 kiel gelegd, 11-8-1941 te water gelaten,
24-4-1942 in dienst gesteld als HMCS MONCTON (K139)
bij Royal Canadian Navy.
1944 voorschip verbouwd te Vancouver,
7-7-1944 verbouwing gereed.
12-12-1945 uit dienst gesteld.
194/5 verkocht aan Ballenara Ltd., Panama (Duits).
27-7-1951 vertrokken van Vancouver naar Hamburg
achter de sleepboot ZWARTE ZEE.
10-10-1951 gearriveerd te Kiel.
1952 verkocht aan N.V. Nederlandse Mij. voor de Walvisvaart,
Amsterdam (Vinke & Co.).
1954/5 verbouwd bij H. de Hoog, Rotterdam tot walvisjager,
8-8-1955 geregistreerd als AM.21 WILLEM VINKE, roepsein PHPW,
718 BRT, 239 NRT, 62,18 (58,28) x 10,006 x --
2 x 3-vuurs Schotse ketels, Dominion Bridge Co. 2.750 IPK,
T 4 cyl, Dominion Eng. Works Lachine, Montreal, 16,5 kn.
6-7-1966 verkocht voor sloop naar Duitsland, samen met
de AM.19, AM.20 AM.22 door de sleepboot GELDERLAND naar
Santander gesleept om gesloopt te worden.

ZWARTE ZEE
Eigenaar L. Smit & Co.'s Internationale
Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam
Bouwwerf L. Smit & Zn. N.V., Kinderdijk / 872
Bouwjaar 1933
Grt 793
Nrt 77
Lengte 63,35 meter
Breedte 9,76 meter
Holte 5,90 meter
Vermogen 3100 pk
Snelheid 17,0 knoop
Imonummer 515822
Roepnaam PIZP
Tewater 02-06-1933
Proefvaart 03-10-1933
Indienst 03-10-1933

Foto uit de collectie van Ron Koning - IJmuiden

Info: boek Oostzee

» terug naar KOOPVAARDIJStartpagina