Vervlogen tijden NL zeeschepen uit het verledenInfoStartpaginaVerhuisd


© Bob Scott KOOPVAARDIJ

NIEUW AMSTERDAM
Eigenaar N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij –
Holland-Amerika Lijn, Rotterdam
Bouwwerf N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam / 200
Bouwjaar 1938
Grt 36287
Nrt 21496
Dwt 10429
Lengte 231,20 meter
Breedte 26,82 meter
Holte 16,76 meter
Vermogen 34620 pk
Snelheid 21 knoop
Imonummer 5251719
Roepsein PGGF
Kiel 03-01-1936
Tewater 10-04-1937
Proefvaart 21-02-1938
Indienst 23-04-1938

1972 onder vlag Nederlandse Antillen, roepsein PJRS

9 januari 1974 van Port Everglades vertrokken voor laatste reis sloopwerf
3 maart 1974 gearriveerd voor sloop te Kaohsiung, Taiwan
16 mei 1974 aanvang van de sloop aldaar
5 oktober 1974 sloop voltooid

Bijzonderheden
29 september 1939 te New York opgelegd wegens oorlogsdreiging
10 mei 1940 tussen Caracas naar Puerto Labello, Venezuela
14 mei 1940 gearriveerd te New York, nadat de reis was afgebroken
12 september 1940 vertrek New York naar Halifax
12 september 1940 te Halifax overgenomen Ministry of War Transport, Londen
Beheer Cunard White Star Line, Liverpool
28 september 1940 vertrek Halifax naar Singapore voor verbouwing tot troepentransportschip
8 november 1940 gearriveerd te Singapore
22 december 1940 opgeleverd als troepenschip
24 december 1940 na verbouwing vertrek Singapore naar Sydney
3 januari 1941 gearriveerd Sydney en nog enkele verbouwingen
27 januari 1941 gearriveerd te Wellington, schilderwerk afgemaakt
1 februari 1941 indienst als troepentransportschip
10 oktober 1945 weer terug bij rederij
10 april 1946 terug te Rotterdam
22 mei 1946 bij R.D.M. gearriveerd, verbouwd oorspronkelijke staat
29 oktober 1946 eerste reis Rotterdam New York
December 1951 t/m februari 1952 verbouwd R.D.M.
16 augustus 1961 tot 13 januari 1962 verbouwd R.D.M. grt 36982
13/14 januari 1962 proefvaart op de Noordzee
30 januari 1962 eerste cruise van New York naar West-Indië
4 januari 1965 gearriveerd te New York in aanvaring onbemande lichter, voorpiek
maakt water, noodreparatie
28 april 1965 bij R.D.M. definitief gerepareerd
8 mei 1965 in aanvaring GAASTERDYK welke laatste aan het rondzwaaien was in de
Rijnhaven te Rotterdam, deuken/scheuren in de boeg
9 mei 1965 gerepareerd ter plaatse
16 augustus tot november 1967 bij N.V. Dok & Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord,
Schiedam nieuwe ketels geplaatst
26 oktober 1967 uit dok
30 november t/m 2 december 1967 proefvaart
11 december 1967 vertrek van Rotterdam naar New York
8 november 1971 vertrek laatste reis uit Rotterdam op lijndienst naar New York
1972 onder vlag Nederlandse Antillen, roepsein PJRS
Mei 1973 beslissing verkoop
17 december 1973 aankomst laatste reis Port Everglades