Vervlogen tijden NL zeeschepen uit het verleden
Kijk ook op www.koopvaardij.blogspot.nl < klik op tekst
Ameland


AMELAND
van H.P. Veling in Groningen
Bouwjaar 1941, IMOnummer 5014032
gebouwd bij G & H Bodewes, Martenshoek (318) als PONTO voor
Rederij Ponto (William Pont), Zaandam
Loa 52,83 m, B 8,69 m, H 3,20 m. brt 484, dwt 700
2TE 6 cil. Bolnes (300×400) 450 rpk, 8,5 kn.
In 1941 in Duitse dienst als NETZTENDER 10.
Na de oorlog in Hamburg in half gezonken toestand terug gevonden.

In 1951 nieuwe motor: 4T 8 cil. MaK (290×420) 450 rpk, 9 kn.
In 1955 AMELAND (PCON) voor H.P. Veling in Groningen.
In 1957 voor Partenreederei ms "Ameland" (Johs. Mantwitz)
in Glückstadt, Duitse vlag, zelfde naam
In 1962 voor Mecklenborch & Ernst Böse in Emden.
In 1965 voor Ernst Böse in Emden.
In 1968 UDO voor B. Nagel in Emden
In 1969 HANS B voor Hans Böse in Emden.
In 1970 NEERMOOR voor Siegfried Bejen in Neermoor.
In 1979 voor Intertrader Schiffahrts Gmbh. & Co. in Leer.

In 1980 verkocht aan Nederlandse Belangen en te Zoutkamp opgelegd
voor verbouwing tot 3 mastzeilschip, 1981 Aanvang verbouwing:
opbouw gesloopt motor werd verwijderd en boeg aangepast voor
plaatsen boegspriet, van het achterschip werd de verschansing
gedeeltelijk verwijderd voor aanbrengen spiegelkont,
doch na enige tijd verbouwing gestaakt i.v.m.financiële problemen.
In 1985 verbouwd tot 3 mast barketijn voor Groeneweg.
In 1987 uit Lloyds Register.
In 2001 liggend te Zoutkamp in zeer slechte staat en onafgebouwd.
In mei 2002 voor Eduard van der Velden, verhaald van Zoutkamp
naar Lauwersoog voor een dokking.
Later verhaald naar Oostmahorn.
In februari 2003 gesleept vertrokken vanuit Oostmahorn naar Bremen
om daar ingericht te worden als een restaurantschip.
In 2007 hernoemt in DE LIEFDE.

Gegevens: GRONINGER KUSTVAART na tip Koos Goudriaan

Foto: uit collectie MARE LIBERUM Scheepsfotografie

» terug naar KOOPVAARDIJStartpagina